چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
همایش ملی «تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین» به پایان رسید

قزوین- همایش ملی «تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین» به مناسبت گرامیداشت نهم شهریور ماه، روز قزوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) روز چهارشنبه در این همایش که در تالار بوستان دانشگاه برگزار شد، بر اهمیت قزوین و مطالعات قزوین‌پژوهی تاکید کرد.

سیدعلی قاسم زاده گفت: متاسفانه قزوین در حوزه تمدن و تاریخ بسیار مظلوم واقع شده و نیازمند توجه بیشتر است.

وی افزود: این رویدادها داشته‌های فرهنگی و تاریخی قزوین را معرفی می‌کند که جزئی از تاریخ و فرهنگ ایران است لذا ما نباید نگاه بومی به تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین داشته باشیم.

وی بیان کرد: اگر تاریخ ایران را به خوبی کندوکاو کنیم متوجه می‌شویم که در شکل‌گیری تمدن ایرانی که همه ما مدیون آن هستیم قزوین جایگاه ویژه‌ای دارد و نمای هویت ایران است؛ بنابراین تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین باید برای همه ما مهم باشد.

قاسم زاده بیان کرد: پس از فوت چهره‌های تاثیرگذار قزوین‌شناسی از جمله دکتر دبیرسیاقی، دکتر تکمیل‌همایون، دکتر ورجاوند و دکتر گلریز و همچنین استادان دیگر، نباید اجازه بدهیم که برنامه‌های قزوین‌پژوهی متوقف شود. دانشگاه بین‌الملل وظیفه ذاتی خود می‌داند که با برگزاری همایش‌های قزوین‌شناس، بستر مناسبی برای ارائه آخرین دستاوردهای محققین و پژوهشگران فراهم کند.

وی یادآور شد: در این راستا تالار مشاهیر قزوین را در دانشگاه بین‌الملل تاسیس کردیم که در نوع خود و در بین دانشگاه‌های کشور نمونه است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: از همه قزوین پژوهان دعوت می‌کنیم که با تالار مشاهیر دانشگاه بین‌الملل در ارتباط باشند تا با جمع‌آوری آثار متنوع بتوانیم آثار ارزشمندی را منتشر و در دسترس آیندگان قرار دهیم.

قزوین همواره کانون فرهنگ و تاریخ ایران بوده است

امیرحسین حاتمی، دبیر همایش ملی «تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین» نیز در این همایش گفت: از قرن چهارم که مقدسی قزوین را یکی از مراکز فقاهت و فلسفه معرفی کرد، قزوین همواره یکی از کانون‌های مهم فرهنگ، علم و اقتصاد بوده است. شاید قزوین از لحاظ وسعت جغرافیایی به پای کلان شهرهایی مانند شیراز، تبریز و اصفهان نرسد ولی از حیث غنای فرهنگی و تاریخی نه تنها هم‌پای آن‌ها بلکه بالاتر از آن‌ها است.

حاتمی بیان کرد: بنابر یک روایت مستند تاریخی، روز نهم شهریور ماه توسط شاه تهماسب صفوی به نام قزوین نام گذاری شده است. سال‌ها پیش، روز قزوین به همت شهرداری بسیار باشکوه و با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار می‌شد ولی متاسفانه در چند سال اخیر این برنامه رو به افول رفته است و هیچ نشانی از برگزاری برنامه‌های فاخر مشاهده نمی‌شود و دستگاه‌های متولی بار این موضوع مهم را به زمین گذاشته‌اند.

وی عنوان کرد: دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) سه سال است که به طور مستمر و به مناسبت روز قزوین اهتمام ویژه‌ای به برگزاری برنامه و همایش‌های پژوهش محور با این موضوع دارد.

حاتمی تشریح کرد: خوشبختانه امسال و در همایش «ملی تاریخ و فرهنگی و هنر قزوین» که با همت دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) و انجمن تاریخ شعبه قزوین برگزار شد شاهد استقبال بسیار خوبی از جانب پژوهشگران بودیم و به این ترتیب تعداد ۴۵ عنوان مقاله به دبیرخانه ارسال و پس از بررسی هیئت داوران تعداد ۳۰ مقاله پذیرفته و از بین آن‌ها ۱۴ مقاله برای ارائه انتخاب شد.

عضو هیئت علمی رشته تاریخ دانشگاه بین‌الملل یادآور شد: ارائه مقاله با موضوعات مختلف از جمله تاریخ، هنر، آب، محیط زیست و… یکی از نکات حائز اهمیت این همایش است.

حاتمی خاطرنشان کرد: امیدوارم این قبیل برنامه‌ها و همایش‌ها در سال‌های آینده نیز همچنان تداوم داشته باشد تا بتوانیم فرهنگ و هنر قزوین را بیشتر از گذشته به آیندگان معرفی کنیم.

علیرضا احمدی، دبیر اجرایی همایش تاریخ، فرهنگ و هنر قزوین نیز در ادامه این برنامه گفت: متاسفانه ما ایرانی‌ها نسبت به مکتوب کردن دانش خود کمی بی‌اعتنا هستیم و این خلا را به خوبی می‌توانیم در سیر تاریخ ایران مشاهده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همایش فوق بستری را فراهم کرد تا پژوهشگران و محققین آخرین یافته‌هایشان را به علاقمندان ارائه دهند و این نوید را می‌دهم که مقاله‌های مورد تایید هیئت داوران تا پایان سال به صورت الکترونیکی منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

در ادامه همایش نیز با برگزاری نشست‌های تخصصی، پژوهشگران به ارائه مقاله‌های خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها