وحید تیموری، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره طرحهای حمایت از کتابفروشیها، بهویژه از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران، بیان کرد: توسعه، مهمترین رکن در برگزاری طرحهای مختلف حمایتی است. میدانیم طرحهای فصلی خانه کتاب، سال ۱۳۹۴ آغاز شد؛ با اشکالاتی در برگزاری همراه بود که البته بهمرور برطرف و با ابداعاتی همراه شد؛ ازجمله شیوه اخیر که مخاطب به دو شیوه حضوری و مجازی، امکان خرید از کتابفروشی را داشت.
وی با تاکید بر دسترسی گسترده مردم به کتاب با تلفیق دو شیوه فروش حضوری و مجازی، ادامه داد: برگزاری طرح فروش حضوری و مجازی کتاب، هیچ بهانهای برای خرید کتاب باقی نمیگذارد؛ بنابراین معتقدم برگزاری طرح با تلفیق دو شیوه حضوری و مجازی، یکی از بهترین تصمیمات برای حمایت از کتابفروشیها بود.
بهگفته تیموری، بهطور طبیعی امکان خرید حضوری و مجازی در قالب طرح حمایت ازکتابفروشیها، اتفاق بهتری برای هر کتابفروشی فراهم میکند.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ سال است در عرصه فروش کتاب فعالیت میکنم، گفت: متاسفانه تبلیغ گستردهای برای طرح اخیر را شاهد نبودیم؛ البته تبلیغات یک مفهوم کلی است اما وقتی از نبود تبلیغات گسترده صحبت میکنیم، تبلیغات در نهادها و سازمانهایی که باید محل تبلیغ باشند، اقدامی شاهد نبودیم. در طرح اخیر، صرفاً افرادی در جریان قرار گرفتند که پیشتر، سابقه خرید در قالب طرح را داشتند و با پیامک از طرح اخیر نیز مطلع شدند.
این کتابفروش با تاکید بر اهمیت تبلیغ طرحهای حمایتی از کتابفروشان، افزود: میدانیم، نهایت توان کتابفروشان در تبلیغ، صفحه مجازی کتابفروشی است اما دریغ از تولید و پخش یک تبلیغ چند ثانیهای در رسانه ملی.
تیموری با تاکید بر تاثیرگذاری تبلیغات کتابمحور در رسانه ملی ادامه داد: با وجود شبکههای متعدد تلویزیونی و رادیویی، هیچ برنامه یا تبلیغی درباره کتاب ازجمله انواع بازاریابی کتاب، فروش کتاب و مدیریت فروش کتاب تولید و پخش نمیشود.
این کتابفروش افزود: هرچند در قالب طرح فروش مجازی و حضوری کتاب، زمینه برای تقویت فروش کتاب برای کتابفروشی فراهم شد اما تبلیغاتی برای خرید دلخواه مشتری و فروش مطلوب کتابفروش، مهیا نشد؛ بنابراین مهمترین مسئله طرح اخیر، ضعف تبلیغات بود.
بهگفته تیموری، دو رویکردِ تبلیغات اندک کتاب، درمقابل افزایش کانالهای فروش، همخوانی ندارند؛ بهعبارت دیگر اگر تبلیغات مطلوب وجود نداشته باشد، امکان پوشش اقدامات خوب نیز وجود نخواهد داشت. رضایت بیشتر کتابفروش در طرحهای حمایتی با افزایش تبلیغ طرحهای حمایتی فراهم میشود.
وی پیشنهاد کرد؛ متولی برگزاری طرحهای حمایت از کتابفروشیها، کتابفروشان را به اقدام هماهنگ برای اعلام برگزاری طرحهای حمایتی ملزم کند.
این کتابفروش ادامه داد: تصور کنید، وقتی چندصد کتابفروش، پوستر طرح را منتشر کنند، مخاطبان برای مشارکت در طرح تشویق میشوند اما متاسفانه تشکیل چنین پویشهایی با وجود برگزاری طرحهای متعدد حمایتی هیچگاه، محقق نشد.
وی پدیده کتاب قاچاق و فعالیت پایگاههای برخط فروش کتاب را دو معضل صنعت نشر کشور دانست و بیان کرد: پدیده قاچاق کتاب، معضل اصلی نشر ایران و مجاز کردن پایگاههای فروش آنلاین کتاب، دومین معضل این صنعت است. تا زمانی که فروشگاههای آنلاین با تخفیف کتاب بفروشند، کتابفروشی زمین میخورد. کتاب فروشی که قیمت پشت جلد میفروشد، اما فلان book.ir با ۳۰ درصد تخفیف کتاب را عرضه کرده؛ بنابراین تا زمانی که فروشگاههای آنلاین کتاب ساماندهی نشوند، وضعیت کتابفروشیها تغییر نخواهد کرد.
تیموری ادامه داد: تا زمانی که کتابهای معتبر و پُرفروش ناشران در بساطِ بساطگستران کتاب با قیمتهای نازل و مولفان و مترجمان غیرواقعی عرضه میشود و در مقابل، کتابفروشان مجبور به پرداخت اجارهبهاءهای میلیونی هستند، کتابفروش زمین میخورد.
نظر شما