جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۲
«آوازها، كلام‌ها و ادبيات شفاهي در موسيقي ايران» تدوين مي‌شود

شهرام سلطاني، مدير انتشارت آرون، از تدوين كتاب «آوازها، كلام‌ها و ادبيات شفاهي در موسيقي ايران» خبر داد. به گفته وي، در اين مجموعه ده جلدي، به شكل تفكيك شده به ادبيات شفاهي در تمام استان‌ها پرداخته خواهد شد./

سلطاني به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: هر منطقه يك گويش و مراسم خاصي براي خود دارد كه تاكنون به آن پرداخته نشده است. در اين مجموعه ده جلدي كه از سوي انتشارات آرون منتشر مي‌شود به شكل تفكيك شده به ادبيات شفاهي در تمام استان‌ها پرداخته خواهد شد.

وي ادامه داد: تحقيق و پژوهش اين مجموعه چهار سال طول كشيده  و در حال حاضر پنج جلد از اين مجموعه در استان‌هاي گلستان، مازندران، گيلان، آذربايجان، لرستان، فارس، كرمان و يزد آماده چاپ اند. مجموعه استان‌هاي همدان، هرمزگان، بوشهر، سيستان و بلوچستان، خراسان و كردستان پس از بازبيني مجدد منتشر مي‌شوند. 

سلطاني به عنوان نمونه گفت: آذربايجان شامل پنج منطقه خاص چون زنجان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل و آذربايجان شوروي است. در گردآوري آواها و ادبيات شفاهي موسيقي آذربايجان سعي شده ابتدا مختصري از تاريخ و جغرافياي هر منطقه سخن گفته و در ادامه به چگونگي مراسم عروسي هر منطقه با كاربرد موسيقي و استفاده از ساز در اين مراسم توضيح داده شود. 

وي اضافه كرد: در فصلي از مجموعه «آذربايجان» موسيقي عاشيقي نيز تشريح شده و با تعدادي از داستان‌هاي رايج و مورد استفاده عاشيق‌ها كه مهمترين راويان اين داستان‌ها طي ده‌ها و صدها سال بوده‌اند، سخن گفته شده. در بخش موسيقي عاشيقي سازها نيز معرفي و توضيحاتي درباره آنها ارايه مي‌شود. 

سلطاني تاكيد كرد: حتي در بخشي، مكتب تبريز نيز بررسي شده. ادبيات و ترانه‌هاي عاميانه مثل لالايي‌ها، ترانه مژده عيد، چهارشنبه سوري، آغي‌ها، اوخشاما، ترانه طلب باران، نوروزخواني و غيره نيز در يك فصل با توضيح و آوردن نمونه‌هايي معرفي خواهند شد. 

وي با بيان اينكه بخشي از ادبيات شفاهي شامل تعزيه، مراسم تعزيه و آيين‌هاي سوگواري است، افزود: تعزيه در آذربايجان با توضيح مراسم محرم و صفر بررسي شده و خلاصه‌اي از اشعار شاعران خوش قريحه آذربايجاني كه درباره عزاداري حسيني سروده شده‌اند نيز بررسي مي‌شوند.

سلطاني گفت: كتاب «آوازها، كلام‌ها و ادبيات شفاهي در موسيقي ايران» توسط پژوهشگران متخصص در استان‌هاي ايران مورد تحقيق قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط