دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
طرح و تبيين نتايج كلامي حكمت صدرايي

چاپ نخست كتاب «نتايج كلامي حكمت صدرايي» نوشته محمدامين صادقي ارزگاني از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پژوهش حاضر در پنج فصل، مسائل اعتقادي بنيادي را به عنوان نتايج كلامي مكتب صدرايي بازخواني و تحليل كرده است.

حكمت صدرايي به مثابه رود خروشاني است كه از تلاقي چشمه‌ساران آموزه‌هاي وحياني، عرفاني، كلامي و فلسفه مشاء و اشراق در دامن انديشه شيعي فراهم آمده و به عنوان موسوعه معرفتي فرازهاي بي‌بديلي در ساحت‌هاي هستي‌شناسي، مبداشناسي، نبوت و وحي‌شناسي، انسان‌شناسي، انجام‌شناسي، در پي داشته و حدود چهار سده است كه جويندگان حكمت در حوزه‌هاي فلسفي شيعه در سايه‌سار آن سكني گزيده‌اند.

الهيات كلامي از مسائل بنيادين مباحث عقلي و وحياني است، بدين لحاظ در حوزه‌هاي مختلف علوم اسلامي، نظير كلام، فلسفه و عرفان نظري مورد توجه خاص قرار گرفته، بلكه موضوع اصلي آن علوم را تشكيل مي‌دهد. بي‌ترديد مسائل الهياتي در حوزه انديشه عقلي و فلسفي جهان اسلام، سير تكاملي نسبتا ملموس و آشكاري داشته و به نظر مي‌رسد حكمت متعاليه كه كامل‌ترين و آخرين انديشه فلسفي در حوزه علوم عقلي اسلامي به شمار مي‌آيد، در شكوفا كردن الهيات سهم بيشتري دارد، زيرا نوآوري‌هاي متعدد و گوناگون فلسفه صدرايي درباره هستي‌شناسي به ويژه طرح انديشه «اصالت وجود» كه زيربناي حكمت متعاليه است، به همه مسائل فلسفي، از جمله «الهيات بالمعني‌الاخص» صورت‌بندي جديد داده است و به همين دليل، بنيان‌گذار حكمت متعاليه (صدرالمتالهين) با قاطعيت مدعي است، كه با شناخت درست وجود (پي بردن به اصالت وجود و اعتباري بودن ماهيت) همه معارف الهي، به ويژه «الهيات بالمعني‌الاخص» كه مضمون و موضوع مشترك با معارف وحياني دارد، تفسير و تبيين درخور شايسته‌اي خواهد يافت. از اين‌رو، اين پژوهش درصدد بازگو كردن پاسخ بدين پرسش است كه نتايج كلامي فلسفه صدرايي چيست و آموزه‌هاي وحياني بر اساس مباني اين فلسفه، چگونه طرح و تبيين گرديده است؟

به عقيده نويسنده، اكنون به صورت اشاره بايد گفت كه حكمت صدرايي از بسياري مسائل الهياتي، به ويژه مباحث توحيد، نظير شناخت حق تعالي، براهين اثبات وجود خدا و امثال آن بر اساس «اصالت وجود» تقرير بهتر و دقيق‌تري ارائه داده است، چه اين كه طبق همان مبنا (اصالت وجود) از فرايند وجودي انسان در ساحت‌هاي مختلف و سرانجام او، تبيين عقلاني سازگارتر با آموزه‌هاي وحياني ارائه كرده است. از اين‌رو به نظر مي‌رسد ساير علوم اسلامي، نظير فلسفه مشاء و اشراق، عرفان و كلام از اين حيث با آموزه‌هاي حكمت صدرايي قابل مقايسه نخواهد بود.

علامه طباطبايي كه يكي از حكماي بزرگ معاصر به حساب مي‌آيد، در اين باره گفته است:«چنان‌كه عامل موثر در پيدايش تفكر فلسفي و عقلي ذخاير علمي بوده كه از پيشوايان شيعه به يادگار مانده، عامل موثر در بقاي اين طرز تفكر نيز همان ذخاير علمي است .... و براي روشن شدن اين مطلب كافي است كه ذخاير علمي اهل‌بيت(ع) را با كتب فلسفي... بسنجيم، زيرا عينا خواهيم ديد كه روزبه‌روز فلسفه به ذخاير علمي نام‌برده نزديك‌تر مي‌شد، تا در قرن يازده هجري، تقريبا به هم ديگر منطبق گشته و فاصله‌اي جز اختلاف تعبير در ميان نمانده است.» 

در اين تحقيق سعي شده كه نتايج و ثمرات حكمت صدرايي در حوزه الهيات كلامي و اعتقادات و محورهاي خداشناسي، راهنماشناسي، انسان‌شناسي و فرجام‌شناسي در پنج فصل طرح و تبيين شوند. 

از آن جا كه شناخت مباني كلي فلسفه صدرايي نقش كليدي در شناخت نتايج و ثمرات كلامي فلسفه صدرايي دارد، از اين‌رو، بخش آغازين پژوهش به تبيين چند مباني كلي فلسفه صدرايي اختصاص داده شده است.

كليات مباني بحث، خداشناسي، راهنماشناسي، انسان‌شناسي و انجام‌شناسي، عناوين فصول پنجگانه كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهند.

در انتهاي اين اثر علاوه بر كتابنامه، نمايه‌اي از آيات، روايات، اعلام و موضوعي نيز درج شده است.

چاپ نخست كتاب «نتايج كلامي حكمت صدرايي» در شمارگان 1200 نسخه، 356 صفحه و بهاي 65000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط