یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۱
تفسير اسناد انقلاب با خاطرات شاهدان مبارزه

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي در آيين رونمايي از كتاب "خاطرات حبيب‌الله عسگراولادي" گفت: خاطرات، حافظه صوتي و تصويري و اسناد به جا مانده از مبارزان، منابع اساسي تاريخ انقلابند، اما به تنهايي گوياي واقعيت نيستند. آنچه حاضران در دوران مبارزات ديده و تجربه كرده و روايت مي‌كنند، مهم‌ترين تفسيركننده اسنادند./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) آيين رونمايي از كتاب "خاطرات حبيب‌الله عسگراولادي" عصر يكشنبه 24 بهمن 89 در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي، محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي، روح‌الله حسينيان، رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي، محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي، حسين انباري، سرپرست كميته امداد امام خميني‌(ره) و ابوالفضل حاج‌حيدري، مصطفي ميرسليم، محسن رفيق‌دوست از اعضاي حزب موتلفه اسلامي و حبيب‌الله عسگراولادي، از موسسان حزب موتلفه اسلامي و نماينده ولي‌فقيه در كميته امداد امام(ره)در اين مراسم سخنراني كردند.

در ابتداي مراسم رونمايي از كتاب "خاطرات حبيب‌الله عسگراولادي"، محمدنبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي به سخنراني پرداخت و با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي عسگراولادي و نحوه مديريت وي در حزب موتلفه اسلامي، اظهار داشت: تمام ويژگي‌هاي وي بايد در تاريخ ثبت شوند تا نسل‌هاي بعد از او بدانند كه پيروزي انقلاب اسلامي و تداوم آن به خاطر حضور چنين سرمايه‌هايي در مجموعه انقلاب است.

سپس روح‌الله حسينيان، رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي گفت: هنر عسگراولادي و همرزمان وي در تشخيص زمان حضور، به موقع و تاثيرگذار بوده است. وقتي كه امام‌خميني‌(ره) به ياراني براي آغاز تحولي بزرگ نياز داشت، گروه موتلفه اسلامي تكليف خود را انجام داد و ظهور آن‌ها در مقابل استبداد و پس از حمله به مدرسه فيضيه در دفاع از روحانيت شكل گرفت.

وي در ادامه تجلي نهايي حزب موتلفه اسلامي را زماني دانست كه استعمار تمام توان خود را براي تحميل كاپيتولاسيون به كار برد و خاطرنشان كرد: در غربت آن روزها، موتلفه اسلامي جرقه‌اي در آسمان تاريك تاريخ كشور بود. زماني كه امام‌خميني(ره) در مقابل كاپيتولاسيون ايستادگي كرد و تبعيد شد، كمتر صدايي در اعتراض به تبعيد ايشان به گوش مي‌رسيد.

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي اضافه كرد: اعدام انقلابي حسنعلي منصور، نخست وزير دست نشانده، زماني اتفاق افتاد كه برخي تصور مي‌كردند با تبعيد امام‌خميني(ره)، نهضت ايشان نيز تبعيد و در گوشه‌اي از تاريخ باقي خواهد ماند. اما اعضاي حزب موتلفه اسلامي، روح تازه‌اي در كالبد جامعه دميدند.

حسينيان با اشاره به اعضاي شهيد حزب موتلفه اسلامي مانند، بخارايي، صفارهرندي، نيك‌نژاد و صادق اماني، درباره حبيب‌الله عسگراولادي گفت: وي از 16 سالگي مبارزات خود را آغاز و از دهه 20 و با شروع فعاليت‌هاي گروه فداييان اسلام، با حضور در تظاهراتي عليه اسراييل دستگير شده و اين نخستين رويارويي‌ جدي‌اش با يك نظام منحط و مستبد بوده است. وي همچنين در فاصله سال‌هاي 43 تا 56 در زندان‌هاي رژيم پهلوي به سر برده است.

وي در پايان سخنراني‌اش با اشاره به اهميت گردآوري تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي اظهار داشت: خاطرات و حافظه صوتي و تصويري به جا مانده از مبارزان و موثران در انقلاب اسلامي و اسناد، منابع اساسي تاريخ انقلابند، اما اين اسناد به تنهايي گوياي واقعيت نيستند. آنچه حاضران در دوران مبارزات انقلابي ديده، تجربه كرده و روايت مي‌كنند، مهم‌ترين تفسيركننده اين اسنادند.

در ادامه مراسم رونمايي از كتاب "خاطرات حبيب‌الله عسگراولادي"، ابوالفضل حاج‌حيدري، مصطفي ميرسليم و محسن رفيق‌دوست از اعضاي حزب موتلفه اسلامي به بيان خاطراتي از وي پرداختند. اين افراد در سخنراني‌شان عسگراولادي را انساني بيدار، امانت‌دار و صادق دانستند كه همزمان با شكل‌گيري نهضت امام‌خميني‌(ره) فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده است. همچنين به گفته اين همرزمان حبيب‌الله عسگراولادي، وي فعاليت‌هاي بسياري را پس از قيام 15 خرداد 42 و در مقابل تلاش‌هاي رژيم پهلوي براي آسيب رساندن به جايگاه امام خميني‌(ره) در بين مردم، صورت داده است.

سپس محمدرضا باهنر، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي سخنراني‌اش را با اشاره به كتاب "خاطرات حبيب‌الله عسگراولادي" آغاز كرد و اظهار داشت: به گفته روح‌الله حسينيان، رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي، اين اثر خاطرات عسگراولادي را تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در برمي‌گيرد. در حالي كه درباره فعاليت‌هاي وي پس از انقلاب نيز مي‌توان خاطرات نابي را تدوين كرد.

وي در ادامه، حبيب‌الله عسگراولادي را يكي از روشنفكرترين اعضاي حزب موتلفه اسلامي دانست و تصريح كرد: وي يكي از معدود افرادي است كه همواره از جمهوريت و اسلاميت دفاع كرده و هيچ‌گاه از يكي از اين 2 واژه به نفع ديگري صرف نظر نكرده است. هچنين اغلب وي را امدادگر انقلاب مي‌دانستند، اما حبيب‌الله عسگراولادي امدادگر واقعي در صحنه‌هاي مختلف مانند سياست بوده و براي تصميمات اساسي از او كمك مي‌گرفتيم. 

حسين انباري، سرپرست كميته امداد امام خميني‌(ره) نيز در سخنراني خود با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي حبيب‌الله عسگراولادي خاطرنشان كرد: چهره قبل و پس از انقلاب وي اين سوال را در ذهن نسل جوان ايجاد مي‌كند كه از وجود چنين شخصيتي چه استفاده‌اي مي‌توان برد و اين سوال بزرگي است براي كساني كه دوران انقلاب و حضور امام‌خميني‌(ره) را تجربه نكرده و اكنون با اين منابع عظيم رو به رو هستند.

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي كه در ساعت پاياني آيين رونمايي از كتاب "خاطرات حبيب‌الله عسگراولادي" به جمع حاضران در اين نشست اضافه شد، سخنراني خود را با تشكر به خاطر اهتمام به شخصيت‌هاي پيشكسوت انقلاب آغاز كرد و اظهار داشت: حبيب‌الله عسگراولادي تاريخ مجسم وضعيت معاصر كشور و تدوين خاطراتش براي زنده نگه داشتن هويت انقلاب، كار بزرگي است.

وي در ادامه ويژگي اصلي حبيب‌الله عسگراولادي را مجاهدت دانست و گفت: وي از روحيه و فكري جوان برخوردار است.

در پايان اين مراسم عسگراولادي در سخنراني كوتاه خود آيه‌‌اي از سوره يوسف را قرائت كرد و با تشكر از تمجيدهاي سخنرانان اين مراسم از وي، اظهار داشت: اين تعريف‌ها اغلب و ناخواسته بر انسان اثر مي‌كند و اين اتفاق را گاهي در برخي از مسوولان مي‌بينيم.

وي با اشاره به يكي از فرمايشات امام‌خميني‌(ره) در جلسه‌اي با نمايندگان اولين دوره مجلس شوراي اسلامي در جماران گفت: ايشان گفتند، اگر انسان بتواند خودش را در چارچوب انجام وظايفش قرار دهد، خدا براي او حفظ و حراستي معين مي‌كند.

در پايان آيين رونمايي از كتاب "خاطرات حبيب‌الله عسگراولادي" توسط حزب موتلفه اسلامي از وي تقدير شد. 

كتاب "خاطرات حبيب‌الله عسگراولادي" در قطع وزيري و 324 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و بهاي 46 هزار ريال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها