دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
«هنر معاصر» جولیان استالابراس منتشر شد

«هنر معاصر» نوشته جولیان استالابراس، با ترجمه احمدرضا تقاء منتشر شد. این کتاب سیزدهمین جلد از مجموعه «مختصر و مفید» نشر ماهی است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «هنر معاصر» نوشته استالابراس 6 فصل دارد که به ترتیب عبارتند از، «منطقه آزاد»، «نظام نوین جهانی»، «فرهنگ مصرفی»، «استفاده‌ها و قیمت‌های هنر»، «قواعد امروز هنر» و «تناقض‌ها». 

این کتاب سیزدهمین جلد از مجموعه «مختصر و مفید» نشر ماهی است و به طور کل نویسنده در این کتاب تلاش می‌کند تا گوشه‌ای از وجوه سیاسی و اقتصادی هنر دوران معاصر را برای مخاطبان مطرح کند. تمرکز اصلی استالابراس بر هنر از سال 1989 به بعد، آن هم عمدتا از زاویه تحلیل سیاسی و اقتصادی است. 

استالابراس در این کتاب علاوه بر طیف مسایل سیاسی و اقتصادی که پیرامون وضعیت متاخر هنر غربی مطرح کرده، بخش‌هایی را هم به بحث درباره هنر کوبا، چین، هنر روسیه و کشورهای اسکاندیناوی اختصاص داده است. 

همچنین این کتاب را می‌توان تحلیلی بر هنر در دوران پسامدرن قلمداد کرد. اشارات بسیار نویسنده به شاکله‌های هنری مختلف در دوران پسامدرن چون هنر چیدمان، هنر اجرا و ویدیوآرت و همچنین آثار هنرمندانی چون «دیمین هرست» و بیان ویژگی‌های پست‌مدرنیستی این آثار، مخاطب را با تحلیلی از هنر دوران پسامدرن مواجه می‌سازد.
 
یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب مطرح شدن نام و آثار تنی چند از نظریه‌پردازان هنری مانند «آرتور دانتو» و همینطور هنرمندان معاصر جهانی چون «توبیاس ربرگر» است که پیشتر منابع چندانی از آن‌ها در زبان فارسی وجود نداشت. 

این كتاب همچنین در سال 1389 با عنوان کامل «هنر معاصر پس از جنگ سرد» با ترجمه بهرنگ پورحسینی از سوی نشر چشمه منتشر شد. 

«هنر معاصر» نوشته جولیان استالابراس، با ترجمه احمد رضا تقاء با شمارگان هزار نسخه، 208 صفحه و بهای هشت هزار تومان در قطع پالتویی از سوی انتشارات ماهی روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

«انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی» نوشته جان ماناگن و پیتر جاست، «تاریخ» نوشته جان ایچ. آرنولد، «اسطوره» نوشته رابرت سيگال، «شاه‌عباس و هنرهای اصفهان» نوشته آنتونی ولش و «فلسفه چامسکی» نوشته ‏مورتون وينستون نام برخی از ترجمه‌های منتشر شده احمدرضا تقاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها