دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۶
چگونه معماری محیط‌های درمانی به کاهش استرس و بهبود روان‌درمانی کمک می‌کند؟

کتاب «تاثیر معماری در روان درمانی» نوشته ی بهار خطیبی در نوبت اول با ۱۰۴ صفحه و ۳۰ نسخه به قیمت ۲۵۰ هزار تومان به همت انتشارات آکادمی تخصصی معماری به تازگی منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «تاثیر معماری در روان درمانی» نوشته بهار خطیبی در نوبت اول با ۱۰۴ صفحه به قیمت ۲۵۰ هزار تومان به همت انتشارات آکادمی تخصصی معماری به تازگی منتشر شده است.

فهرست مطالب این کتاب شامل مباحثی از جمله مقدمه، پیشینه عملی، جان و روح مداوا، درمان روان شناختی، سیر روان درمانی در ایران و جهان، بیماری‌های روانی، تاریخچه بیماری‌های روانی، علل بیماری‌های روانی، انواع بیماری‌های روانی، استرس و راه‌های کنترل استرس، مراکز روان درمانی، انواع روش‌های مداوا، ورزش درمانی، سفالگری برای مداوا، نقش رنگ برای مداوا، ترانه و مداوا، آب و مداوا، هنر برای مداوا، تئاتر و مداوا، موسیقی درمانی، معماری مرکز روان درمانی، روان‌شناسی محیط، شفا، پارامترهای شفابخش، نگاشتار محیطی و انتخاب مواد و مصالح مناسب است.

این کتاب شامل مطالعات تطبیقی درباره بررسی و تحلیل بیمارستان روانی وایله، مرکز توان‌بخشی آلیکانت اسپانیا، و مرکز توان‌بخشی فریدریشهافن آلمان است.

کتاب با مقدمه‌ای آغاز می‌شود که به بررسی شیوه زندگی انسان معاصر در قرن بیست‌ویکم و تاثیرات آن بر سلامت روان می‌پردازد. نویسنده به مشکلات ناشی از زندگی در دنیای صنعتی و ماشینی اشاره می‌کند و تاثیرات بحران‌های زیست‌محیطی و پیشرفت تکنولوژی را بر سلامت روانی افراد بررسی می‌کند. با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیکی و بهبود جنبه‌هایی از زندگی، این تغییرات باعث بروز مشکلاتی در بهداشت روانی نیز شده است. سلامت روان در دنیای امروز که مملو از تنش‌های روحی و روانی است، اهمیت ویژه‌ای دارد و سازمان بهداشت جهانی نیز بحران‌های عصبی و استرس را به عنوان عوامل اصلی بروز بیماری‌های جسمی معرفی می‌کند.

نویسنده به پژوهش‌هایی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند استرس که بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان امروزی است می‌تواند به عنوان فرسایش جسم توصیف شود. استرس و اضطراب، از بزرگترین مشکلات زندگی افراد در دنیای مدرن هستند که تاثیرات منفی آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی ملموس است. نگرانی‌ها در رابطه با ضعف سلامت روان منجر به افزایش علاقه به محیط‌های خاص شده است که می‌توانند به کاهش اضطراب و استرس کمک کنند. این نگرانی‌ها باعث ایجاد اشتیاق به فضاهایی شده‌اند که از طریق آن‌ها افراد به سوی رفتارهایی سوق داده شوند که سلامت جسمی و روانی‌شان را بهبود بخشد.

کتاب به بررسی قدمت احداث مراکز درمانی و تاثیر رویکرد محیط‌شناسانه در طراحی این مراکز می‌پردازد. این رویکرد با ظهور روان‌شناسی محیط در دهه ۱۹۶۰ به وجود آمد و از آن زمان تاکنون پژوهش‌های متعددی در این زمینه صورت گرفته است. نویسنده مسئله اصلی پژوهش خود را بهبود و درمان اختلالات روحی و روانی از طریق تاثیر بحران‌های محیطی و شیوه زندگی افراد عنوان کرده و به بررسی راهکارهایی پرداخته که با استفاده از پارامترهای شفابخش، امکان کاهش استرس و افزایش ترمیم و بازسازی را فراهم می‌آورند. این اقدامات می‌توانند به درمان و بهبود بیماری‌های روحی و روانی منجر شوند و در نهایت، ارتقای سطح سلامت جامعه را به همراه داشته باشند.

بخشی از مقدمه کتاب به این صورت است: «سلامت روان انسان‌ها در عصر حاضر، که در کوران تنش‌های روحی و روانی نشئت‌گرفته از پیچیدگی و تنوع در روابط اجتماعی و ناهماهنگی در الگوی روابط جمعی به سر می‌برند، از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس موارد ذکرشده، سازمان بهداشت جهانی و روان‌پزشکان بالینی، بحران‌های عصبی و استرس را اصلی‌ترین دلیل بر به وجود آمدن بیماری‌های جسمی انسان می‌دانند. به بیان دیگر، استرس برآیند بحران محیطی است که منشأ اصلی اکثر بیماری‌های جسمی انسان معاصر است.» همچنین در ادامه می‌خوانیم: «به نظر می‌رسد که این علاقه به مسائل محیطی برای تشویق افراد به سمت رفتارهایی است که منجر به سلامتی جسمی می‌گردد و از بیماری‌های روانی جلوگیری می‌کند یا آن‌ها را کاهش می‌دهد. به‌طورکلی، نگرانی‌ها درباره ضعف سلامت روان باعث ایجاد اشتیاق به فضاها شده است تا به واسطه آن‌ها اضطراب و افسردگی تقلیل یابد. با توجه به پیچیده بودن رابطه بین سلامت جسمی و روانی، به نظر می‌رسد اشتیاق نسبت به مسائل محیطی برای سوق دادن افراد به سوی رفتارهایی است که به سلامت جسمی منجر می‌شود و از به وجود آمدن بیماری‌های روانی جلوگیری می‌کند و یا موجب کاستن اثرات آن‌ها می‌شود.»

کتاب «تاثیر معماری در روان درمانی» با توجه به اهمیت موضوع و رویکرد جدیدی که ارائه می‌دهد، به عنوان منبعی مفید برای متخصصان معماری، روانشناسان و علاقه‌مندان به بهبود سلامت روان از طریق محیط‌های معماری پیشنهاد می‌شود. این اثر با بررسی علمی و کاربردی مسائل روانشناسی محیط و تاثیرات آن بر سلامت انسان، به نیازهای روزافزون جامعه در زمینه کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی پاسخ می‌دهد.

این کتاب برای معماران، طراحان محیطی، روان‌شناسان، مشاوران سلامت روان و تمامی افرادی که به طراحی فضاهای درمانی و بهبود سلامت روان از طریق محیط‌های معماری علاقه‌مند هستند، مناسب است. همچنین، برای پژوهشگران حوزه‌های روان‌شناسی محیط و افرادی که به دنبال درک بهتر تأثیر محیط‌های فیزیکی بر سلامت روان و جسمی هستند، منبعی ارزشمند خواهد بود.

کتاب «تاثیر معماری در روان درمانی» نوشته بهار خطیبی در نوبت اول با ۱۰۴ صفحه و۳۰ نسخه به قیمت ۲۵۰ هزار تومان به همت انتشارات آکادمی تخصصی معماری به تازگی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها