دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۶
محدثي خراساني: شعر امام(ره) به مسايل اجتماعي روز نظر دارد

مصطفي محدثي خراساني گفت: شعر امام ‌خميني(ره) تلفيقي از سبك‌‌هاي هندي و عراقي با گرايش عرفاني است كه به سمت مسايل اجتماعي روز گرايش پيدا كرده است.-

مصطفي محدثي خراساني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: امام‌ خميني(ره) صاحب‌نظر حوزه عرفان بود. پس طبيعي است كه زبان عرفان را به عالم شعر و ادبيات وارد كرده باشد.

وي نمادگرايي در اشعار امام‌ خميني(ره) را پررنگ دانست و افزود: نمادگرايي در اشعار عرفاني، در انتقال ملموس پيام‌ها تاثير دارد و امام(ره) به همين دليل، در گروه شاعران عرفاني ادبيات فارسي هم قرار گرفته‌اند.

خالق مجموعه شعر «سكر سماع» با اشاره به اين‌كه تعداد شاعران عرفاني در تاريخ ادبيات فارسي كم نيست، گفت: امام ‌خميني(ره) در گستره ادبيات عرفاني پاي به اين عرصه گذاشتند، اما نكته قابل توجه درباره ايشان اين است كه امام(ره) مرجع تقليد و رهبر سياسي بزرگ‌رين انقلاب قرن بيستم بوده‌اند.

محدثي خراساني يادآور شد: شهريار متاثر از حافظ بوده، اما نمي‌توان در مورد امام‌خميني(ره) هم به همين نظر رسيد. ايشان با ادبيات عرفاني و شاعران برجسته آن مانند عطار، سنايي و حافظ آشنايي داشته‌، اما تاثير صرف نگرفته‌ است.

وي در پايان گفت:‌ شعر امام‌ خميني(ره) تلفيقي از سبك‌‌هاي هندي و عراقي با گرايش عرفاني است كه به سمت مسايل اجتماعي روز گرايش پيدا كرده است.

دیوان اشعار امام(ره) تا پایان سال 1390 توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به 57 نوبت چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط