به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سه سال پیش از هنگام انتشار این کتاب برای اولین بار دیگر مشخص شده بود که جنبش جهانی زنان برهم زننده مفروضات مبنایی جامعه است، چون برای مقابله با آنچه در خانواده و خیابان رخ میدهد ناچار شده بودیم با آنچه در کارخانه، اداره بیمارستان، مدرسه و تمام نهادهای جامعه سرمایه داری رخ میدهد نیز مقابله کنیم. این کتاب با توصیف نارضایتیهای متعددمان و جنبش برآمده از آن، تحلیلی منسجم به جنبش زنان ارائه میدهد. این کتاب برای خواهرانگی پایه ای مادی ترسیم میکند. این پایه مادی نوعی فعالیت اجتماعی است کار، است کاری که شخصیت زن برای تبعیت از آن شکل گرفته. این کار، کار خانگی است.
کتاب «زنان و جامعه: قدرت واژگونی» برای متمایز ساختن کار زن خانه دار که زنان برای انجام آن تربیت و با آن تعریف می شوند و همچنین برای نشان دادن اینکه نیروی کار یعنی طبقه کارگر محصول این کار است از تمام تحلیل های پیشین جامعه سرمایه داری فاصله گرفته؛ تحلیل هایی که ابتدا و انتهایشان کارخانه است و ابتدا و انتهای این کارخانه ها نیز مردان هستند. انزوای ما در خانواده هنگام انجام کار خانگی ماهیت اجتماعی این کار را پنهان کرده است. دستمزد نداشتن کار خانگی نیز این واقعیت را که این کار نیز کار است پنهان کرده ارائه خدمات به مردان و کودکان در انزوای بدون مزد نیز این واقعیت را که در حال خدمت به سرمایه هستیم، پنهان کرده. اکنون دیگر می دانیم که ما فقط برای تولید سرمایه دارانه کشورهایی که ۲۵ درصد نیروی کار مزدیشان را تشکیل میدهیم حیاتی نیستیم. ما همیشه برای نیروی کار حیاتی هستیم؛ چون در خانه نظافت میکنیم، میشوییم و اتو میکشیم، بچه میآوریم و بچهها را تربیت و بزرگ میکنیم. اگر این طور که تجربه روزمره مان و این کتاب نشان میدهد، اساس بی قدرتی مان در رابطه با مردان و سرمایه دستمزد نداشتن کارمان باشد، پس اهرم قدرتمان هم باید مزد برای این کار باشد، اهرمی که به تنهایی امکان رد این کار را فراهم میکند. اگر نیاز به مزد و شکستن این انزوا ما را به سمت کار بیشتر با مزد پایین و شغل دوم بیرون از خانه کشانده، پس بدیلمان برای این انزوا و بی مزدی باید مبارزه ای اجتماعی برای مزد باشد. این افق و طرز عمل، مستقیماً از تحلیل نظری این کتاب برآمده است. اما حتی آن زمان که نویسندگان این کتاب دریافتند «مزد برای کار خانگی» افقی است که به لحاظ منطقی از تحلیل آنها بر میآید، نسبت به همه دلالتهای آن آگاهی نداشتند.
این کتاب نقطه آغاز مکتبی فکری نبوده بلکه نقطه شروعی بوده برای شبکه ای جهانی از سازمانهایی که برای مزد برای کار خانگی مبارزه میکنند. دو مقاله این کتاب با فاصله ۱۹ سال و ۷۰۰۰ مایل از یکدیگر نوشته شدهاند. نخستین مقاله زنان جامعه: قدرت و واژگونی محصول جنبش نوین زنان ایتالیاست. این مقاله کمک بزرگی است برای پاسخ به این سوال که موجودیت جنبش جهانی رو به رشد زنان مطرح کرده: رابطه زنان با سرمایه چیست و چه نوع مبارزه ای برای نابودی آن کارگشاست؟
اما مقاله دوم کتاب با عنوان جایگاه یک زن در ایالات متحده نوشته شده و اولین بار در قالب یک جزوه منتشر شده است. این مقاله در سال ۱۹۵۲ در اوج جنگ سرد در لس آنجلس نوشته شد جایی که مهاجرت مردان و زنان جوان کارگر گسترش یافته بود. در این مقاله آنچه که زنان، زنان خانه دار و کارگران کارخانهها در جایگاه مهاجرانی که از جنوب و شرق به غرب طلایی آمده بودند احساس میکردند و تجربه کرده بودند بیان شده است
کتاب «زنان و جامعه: قدرت واژگونی» نوشته ماریاروزا دالاکاستا و سلما جیمز با ترجمه سروناز احمدی در ۱۰۶ صفحه بهای ۱۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات افکار منتشر شده است.
نظر شما