محمدرضا شرفی خبوشان، منتقد ادبی با بیان اینکه هویت ایرانی در رمان «تشریف» بهخوبی احساس میشود، گفت: در این رمان نویسنده بهدور از شعارزدگی، باورهای دینی مخاطب را تقویت میکند و نشان میدهد که دین میتواند برای مدنیت، راهکارهای عملی داشته باشد.
تأکید بر عمق شکلگیری انقلاب اسلامی در رمان «تشریف»
در ابتدای این نشست علیاصغر عزتی پاک، نویسنده کتاب «تشریف» با بیان اینکه تاریخ معاصر ایران پر از وقایع شگفتانگیز است، اظهار کرد: من در این رمان از زاویهای که کمتر به آن توجه شده به انقلاب نگاه کردم؛ چراکه نمیتوانم بپذیرم که خیزش و خروش برای شکل گرفتن انقلاب اسلامی، صرفا ماهیت مادی داشته است؛ لذا با این نگاه شروع به قصهسازی با محوریت شهر همدان سال 1357 کردم و با شخصیتهای رمان به مسیری رفتم تا نمایانگر بخشی از اعماق این خیزش انقلاب باشد.
برگزاری نشستهای ادبی موجب زنده شدن روح کتابخانه میشود
محمدرضا شرفی، نیز ضمن تشکر از ادارهکل کتابخانه های استان و کتابخانه پارک شهر برای برگزاری چنین نشستهای ادبی، گفت: معتقدم که برگزاری چنین جلساتی، موجب زنده شدن کتابخانه ها خواهد شد، بهویژه زمانی که نویسنده اثر نیز حضور دارد؛ این فعالیتها حتما قابل ستایش است.
وی افزود: آقای عزتی پاک ازجمله نویسندههایی است که به عقیده بسیاری از دوستان، همواره تلاش کرده نویسندگان جوانتر را در عرصه نوشتن یاری کند و بیشک، تلاش ایشان در موسسه شهرستان ادب باعث شد تا بسیاری از قلمهای جوان و با استعداد به سمت تولید آثار خوب و موفق تشویق شوند.
این نویسنده و منتقد ادبی با اشاره به رمان «تشریف» تصریح کرد: ما در این رمان با شهری به نام «همدان» روبهرو هستیم و همدان در این رمان فقط یک شهر نیست، بلکه بُعد تمدنی پیدا میکند. شخصیت اصلی رمان به شهر رجعت میکند و در بلندیهای این شهر است که شخصیت اصلی ما به معانی بالا تشرف پیدا میکند.
شرفی ادامه داد: «تشریف» رمانی است که در آن شهر بهعنوان مکانی مطرح میشود که اشخاص با آن الفت دارند و در جاهایی از رمان، خودِ مکان تبدیل به شخصیت میشود که میتواند داستان را به پیش ببرد. همچنین مقولههایی همچون «امیدبخشی» و «اندیشهمحوری» از ویژگیهای آثار آقای عزتی پاک است و شهر و مکان هم به این امید کمک میکند. شهر همدان هم در این رمان، نماد ایران معرفی میشود، چون شهری زنده و کهن است و این نشان از تیزهوشی نویسنده است.
به گفته این منتقد ادبی در رمان «تشریف» شهر بهمثابه پایگاهی برای نشان دادن تمدن است. این تمدن، معرف انسان ایرانی هم خواهد بود و مباحثی مثل تاریخ، دین، نگاه انسان به خویشتن، زمینههایی از عرفان ایرانی و نگاه انسان ایرانی به دین در این رمان نمایانگر اندیشه نویسنده است.
وی با بیان اینکه هویت ایرانی در رمان «تشریف» بهخوبی دیده میشود، افزود: در این رمان بدون اینکه نویسنده شعار بدهد از نمادهایی به اهل بیت (ع) میرسیم و متوجه میشویم که دین میتواند راهکاری برای مدنیت داشته باشد و این باورهای دینی است که موجب رفعت همدان میشود.
شرفی بیان کرد: رمان «تشریف»، رمان جستجوگر است و شخصیت رمان هدفی را دنبال میکند تا به مقصد دست یابد. از سوی دیگر، شهریار، شخصیت اصلی رمان در انتها به خودشناسی میرسد و جای امن خود را ترک میکند تا به پاسخهای خود دست پیدا کند، به همین دلیل این رمان، رمان بالندهای است.
این نویسنده و منتقد ادبی کشورمان گفت: این رمان به اخلاقیات و وظیفه انسان در برابر زیستن اشاره دارد و اصل انقلاب را در لابهلای داستان به مخاطب نشان میدهد و بهدور از شعار به نقش امام خمینی (ره) اشاره میکند. این اثر، رمانی راهگشا است که شیوه تفکر را به مخاطب ارائه میدهد و خواننده با مطالعه آن اعتقاد و ایمانش راسختر و امید در دلش روشنتر میشود.
تعلیق در ابتدای این رمان، باعث جلب مخاطب برای ادامه داستان میشود
یگانه، مسئول کتابخانه پارک شهر نیز در ادامه با ستایش رمان «تشریف»، اظهار کرد: مخاطب با خواندن این رمان به این نتیجه میرسد که برای رسیدن به حقیقت باید از زندگی راحت و بیتحرک خود فاصله بگیرد.
وی با بیان اینکه مسأله تعلیق در ابتدای این رمان باعث جلب مخاطب برای ادامه داستان میشود، خطاب به نویسنده، اظهار کرد: با توجه به اینکه مخاطبین ما در فضاهای اینستاگرامی و فضاهای مجازی به مطالعه متنهای کوتاه عادت کردند، اگر رمان قدری کوتاهتر نوشته میشد، برای مخاطب بیحوصله امروزی ما شاید بهتر بود.
نظر شما