سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
لرستان؛ استان کتاب، تاریخ و طبیعت

سرپرست کتابخانه‌های عمومی لرستان با اشاره به اینکه کار خود را با شعار «لرستان استان کتاب، تاریخ و طبیعت» دنبال می‌کنیم، افزود: تلاش می‌کنیم از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی که فرهنگسراهای اجتماعی و قطب فرهنگی و اجتماعی در کشور محسوب می‌شوند برای معرفی استان لرستان به عنوان استان تاریخ، تمدن و سرزمین گردشگری به مردم کشور و جهانی شدن این استان استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان روز سه‌شنبه در آیین تکریم و معارفه سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان ضمن تسلیت شهادت مظلومانه رئیس جمهور و همرانشان و خدا قوت و آرزوی توفیق برای مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: از عنایت دبیرکل جوان، انقلابی و فرهیخته نهاد کتابخانه‌ها به بنده صمیمانه تشکر می‌کنم.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی لرستان با اشاره به اینکه انتخاب شعار در کار ایجاد حس و انگیزه می‌کند، افزود: در استان لرستان کار خود را با شعار «لرستان استان کتاب، تاریخ و طبیعت» دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم از ظرفیت عظیم کتابخانه‌های عمومی که فرهنگ‌سراهای اجتماعی و قطب فرهنگی و اجتماعی در کشور محسوب می‌شوند در مسیر تحقق منویات رهبری عزیز انقلاب در حوزه کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی و معرفی استان لرستان به عنوان استان تاریخ، تمدن و سرزمین گردشگری به مردم کشور و جهانی شدن این استان استفاده کنیم.

سبزیان با اشاره به اهمیت هم‌گرایی بین دستگاه‌های فرهنگی گفت: با همکاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های فرهنگی می‌توانیم لرستان را در صدر کتابخانه‌های عمومی کشور بنشانیم.

لرستان؛ استان کتاب، تاریخ و طبیعت

نگاه شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه کتاب و کتابخوانی یک نگاه تحولی بود

مدیرکل امور استان‌ها، انجمن‌ها و مشارکت‌ها نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و همرانشان و با اشاره به اینکه نگاه شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه کتاب و کتابخوانی یک نگاه تحولی بود افزود: موضوع کتابخانه‌های عمومی و استفاده از ظرفیت آنها به منظور مردمی‌سازی که از شعارهای خوب دولت سیزدهم بود موجب رقم خورد اتفاق‌های خوبی در این زمینه شد.

محمدهادی ناصری تلاش کتابداران، کارکنان ستاد کتابخانه‌ها در بخش‌های مختلف و تلاش بی‌وقفه دبیرکل نهاد برای گفتمان‌سازی موضوع کتابخانه‌های عمومی و درک این موضوع از جانب مسئولین دولت و در راس آن رئیس جمهور فقید را برای ریل‌گذاری در این مسیر را از عوامل رقم خوردن اتفاق‌های خوب در کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد و گفت: این ریل‌گذاری دیگر به این سادگی‌ها تغییر نخواهد کرد.

وی ضمن تشکر از فعالیت‌های مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی لرستان گفت: سرپرست جدید کتابخانه‌های عمومی لرستان جزو مدیران شناخته شده نهادکتابخانه‌های عمومی کشور هستند که در استان خراسان رضوی با ویژگی‌های خاص، کارنامه قابل قبولی از خود به یادگار گذاشته‌اند که ان‌شاالله در استان لرستان نیز اثرات خوب مدیریتی برای کتابخانه‌های عمومی شاهد باشیم.

لرستان؛ استان کتاب، تاریخ و طبیعت

رشد شاخص‌های کتاب‌خوانی در استان لرستان

سیدسجاد راستخانه، مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده خود از همراهی‌های کتابداران، همکاران، اصحاب رسانه، استاندار وقت استان، نماینده ولی فقیه و مردم استان تشکر کرد و افزود: آمار، ارقام و شاخص‌ها بیانگر این است که در همه شاخص‌ها رشد چند برابری داشتیم و برای برادر ارجمندم آقای سبزیان با تجربیات بسیار خوبشان توفیق آرزومندم.

لرستان؛ استان کتاب، تاریخ و طبیعت

هم‌ افزایی بین دستگاه‌ های فرهنگی در دولت سیزدهم کاملاً مشهود است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به مهمانان و عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهان شان اظهار کرد: لرستان یکی از استان های ولایت پذیر، انقلابی و فرهنگی کشور با ظرفیت های غنی است که در دولت سیزدهم است که دستگاه های فرهنگی با هم افزایی و منسجم به خوبی پای کار آمدند و این موضوع در استان کاملاً مشهود است.

اعظم روانشاد با بیان اینکه هم اکنون در سطح کلان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز ارتباط تنگاتنگی دارند و با هم صمیمانه کار می کنند، افزود: خوشبختانه این ارتباط در استان لرستان نیز وجود دارد و پیوندها در این دوره نسبت به سایر دوره ها درخشان تر بوده است.

وی بیان کرد: امیدواریم این همکاری بین نهادهای فرهنگی با حضور مدیران انقلابی هر چه بیشتر از قبل وجود داشته باشد و در ادامه مسیر شهید جمهور و شهدای خدمت، بتوانیم با همکاری هم قوی تر و بهتر دین خود را به نظام و ملت ادا کنیم.

لرستان؛ استان کتاب، تاریخ و طبیعت

کتابخانه‌ها به باشگاه‌های فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن گرامی‌داشت خاطره رئیس جمهور و همرانشان، گفت: در پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت رئیس جمهور، ایشان ضمن توجه به مفهوم «خدمت»، همه مدیران و مخاطبان را دعوت کردند که مردم را کانون اقداماتشان قرار دهند. محتوای این دعوت در نهاد کتابخانه ها، که عینی ترین مواجهه را با مردم دارد، در حکم یک نوع واجب فرهنگی است.

سید باقر میرعبدالهی در تبیین ایده تبدیل کتابخانه عمومی به مرکز فرهنگی و اجتماعی به عنوان شعار و هدف نهاد در مسیر خدمت به عموم، گفت: تعریف سنتی کتابخانه، که با مراجعه به نمونه‌های ایرانی و خارجی در تاریخ تایید می شود، محلی است که فقط در آنجا کتاب وجود دارد، اما در تعریف جدید، کتابخانه فقط یک «جا» و موقعیت مکانی نیست؛ کتابخانه در تعریف جدید یک وضعیت است و اگرچه در آن خدمات کتاب محور ارائه می‌شود، ولی لزوماً موضوع خدمت، کتاب به معنای کتاب کاغذی نیست؛ چرا که کتاب کاغذی فقط یکی از جلوه های "متن" است و کتابخانه عمومی با متنی به گستر گی زندگی مواجهه دارد.

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در علوم اجتماعی، کتابخانه‌، از این جهت که بخشی از نهاد علم است، نهاد به معنای institution است، نه سازمان به معنای organization، بنابراین کتابخانه‌، مثل نهاد خانواده و آموزش و پرورش و دین، به معنای واقعی کلمه نهاد است. نهادها نیز به بیرون از خود معطوف هستند و با اجتماع سر و کار داشته و کارکرد غیر فردی دارند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ تفکر اسلامی آنچه به نام کتابخانه فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز از آن نام می‌بردند محل آمد و شد عده‌ای خاص بود و چیزی به نام کتابخانه عمومی نداشتیم، افزود: مهمترین رکن در تعریف جدید کتابخانه، توجه به معنای «خدمت» است.

میرعبدالهی ادامه داد: در این نگرش فقط یکی از خدماتی که به عضو ارائه می شود، خدمت عضو و امانت است. در نسل جدید کتابخانه‌ها باید خدمات زیادی ارائه شود و این تغییر و تحول از کتابخانه‌های سنتی و تبدیل به فضاهای خدماتی در سه سال اخیر شعار و هدف نهاد در اجرا و نظریه بوده است. این ایده به کتابداران و مدیران توجه می‌دهد که کتابخانه و رسالت آن را فراتر از کتاب و شکل های مصطلح و مرسوم ترویج کتابخوانی بینند.

به گزارش ایبنا مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی حکمی حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان را به‌عنوان سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان لرستان منصوب کرد. پیش از این سیدسجاد راستخانه از مرداد ماه ۱۴۰۱ سکاندار اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان بود.

لرستان؛ استان کتاب، تاریخ و طبیعت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها