چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
قدیمی‌ترین سند تاریخی روابط ایران و لهستان به چه سالی برمی‌گردد؟

پانصد و پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور به میزبانی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، و با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی دیگر، همایشی علمی با حضور پژوهشگران و استادان دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا پانصد و پنجامین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور به میزبانی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، و با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی دیگر، همایشی علمی با حضور پژوهشگران و استادان دانشگاه یکشنبه بیستم خردادماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

قدیمی‌ترین سند تاریخی در روابط ایران و لهستان، نامه‌ای است که در سال ۱۴۷۴ میلادی از طرف سلطان حسن بایندر (مشهور به اوزون حسن)، برای کازیمیر یاگلون پادشاه لهستان فرستاده شده و اکنون در آرشیو ملی لهستان موجود است. او که پایه‌گذار سلسله آق‌قویونلو بود برای ربع قرن بر بخش‌هایی از ایران حکومت کرد و در این مکاتبه خود را پادشاه ایران خوانده است. وی که از طرف مادری پدربزرگ شاه اسماعیل یکم بود، نخستین مکاتبه رسمی بین ایران و لهستان را رقم زده است. امروز از عمر این سند، پانصد و پنجاه سال می‌گذرد و این موضوع در جهان امروز نشانه‌ای معتبر از دیرپایی روابط دو کشور است.

این نخستین باب رسمی آشنایی میان دو ملت و دولت بود و پس از آن بود که علاقه به فراگیری زبان فارسی و شناخت ایران بیشتر شد. در سالهای بعد حاکمان دو کشور توسط نمایندگان سیاسی خود باهم در ارتباط بودند که اوج این روابط در دوره صفوی بود. در میان کشورهای اروپایی، شاید لهستان از نظر تاریخی یکی از نخستین ممالکی بود که در آن «ایران شناسی» به مفهوم واقعی آغاز شد و تبعات و تحقیقات مربوط به فرهنگ و ادب ایران در آغاز قرن ۱۷ میلادی شروع شده بود، به طوری که یکی از نخستین ترجمه‌های گلستان سعدی به زبانهای اروپایی در قرن هفدهم به لهستانی انجام شد. همچنین آموزش زبان فارسی در دانشگاه یاگلونی کراکوف (دومین دانشگاه قدیمی اروپا) قدمتی چهارصد ساله دارد.

از سوی دیگر، در دوران معاصر نیز ایران نقش مهمی در سرنوشت این ملت ایفا کرد. گذشته از آنکه ایران از جمله نخستین کشورهایی بود که ساختار سیاسی جدید لهستان را به رسمیت شناخت و هم اکنون حدود نود سال از روابط مستقیم دیپلماتیک و تأسیس سفارت در کشورهای لهستان و ایران می‌گذرد؛ در خلال جنگ جهانی دوم نیز ایران میزبان هزاران لهستانی به خصوص زنان و کودکان بود.

همایش گرامیداشت پانصد و پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور که با نگاهی به جنبه‌های مختلف فرهنگی، هنری، صنعتی و البته روابط سیاسی برگزار می‌شود، حرکتی دانشگاهی است که به میزبانی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، و با حضور ده‌ها تن از پژوهشگران برگزار می‌شود. این همایش در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۸ و با مشارکت سفارت لهستان در تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی نگارستان اندیشه، کانون ایران‌شناسی دانشجویان دانشگاه تهران و انجمن ایرانی تاریخ برگزار خواهد شد. در این همایش علاوه بر ارائه مقالات، نمایشگاهی از اسناد و تصاویر تاریخی به همت سازمان اسناد ملی ایران و آرشیو ملی لهستان برپا خواهد شد. همچنین اکران مستندی درباره مهاجران لهستانی از دیگر برنامه‌های این رویداد است.

موضوعات و عناوین برخی از مقالاتی که در این رویداد ارائه می‌شود به شرح زیر است: صنعت فرش در عصر صفوی و تأثیر مراودات ایران و لهستان بر جهانی شدن صادرات فرش ایران؛ اصفهان عصر انحطاط سلسله صفویه از چشم انداز کروسینسکی کشیش لهستانی؛ روابط تاریخی و فرهنگی لهستان و ایران: برخوردهای سیاسی، فکری، هنری، بصری و ادبی؛ ایران در آئینه لهستان: چشم اندازی از تاریخ نگاری ترجمه به آثار ترجمه شده متفکران لهستانی به فارسی؛ نگاهی به ترجمه‌های فارسی از آثار ادبی لهستان؛ روایت اسنادی کارنامۀ زندگی و فعالیت‌های علمی آنانیاز زاجازکوفسکی ایران‌شناس لهستانی؛ از ورشو تا پاریس؛ میراث علمی و ادبی آلبَن دی بیبرشتاین کازیمیرسکی.

همچنین به مناسبت پانصد و پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و لهستان، تعدادی کتاب به فارسی منتشر خواهد شد که از جمله می‌توان به کتاب مادام لهستانی: سرگذشت ماریا بایدان (از آخرین مهاجران لهستانی در ایران) اشاره کرد که از سوی انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده است.

حضور در این رویداد فرهنگی و دانشگاهی برای عموم علاقه‌مندان رایگان و آزاد است. مخاطبان می‌توانند با مراجعه به درب انتظامات دانشگاه تهران از خیابان شانزده آذر، وارد دانشگاه شده و برای شرکت در همایش به دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها