یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
«شریعتی» اردبیل؛ کتابفروشی برای تمام فصول/ ویترینی با ۶۵ هزار عنوان کتاب

اردبیل- کتابفروشی شریعتی اردبیل با بیش از ۶۵ هزار عنوان کتاب از ناشران معتبر، از جمله فروشگاه‌های کتاب است که برای تمامی علایق و سطوح سنی کتاب دارد و افراد را با یکبار خرید، مشتری دائمی خود می‌کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - خدیجه سلمانی سولا: میدان شریعتی یکی از میادین اصلی شهر اردبیل است، در میان انواع مغازه‌های رنگارنگ از لباس و کفش و لوازم بهداشتی و اغذیه فروشی، مغازه‌ای قرار دارد که روی سر درش به خط درشتی نوشته شده است «کتابفروشی شریعتی اردبیل» که گمان می‌رود به دلیل نام میدان، همین عنوان معروف را کسب کرده است.

نام این کتابفروشی برای همه مردم شهر حتی خارج از آن آشناست و کمتر کسی پیدا می‌شود که گذرش به این کتابفروشی پر آوازه نیفتاده باشد. مسئول این مکان فرهنگی ارزشمند، حجت علائی است که بیشتر عمر خود را صرف شغل کتابفروشی کرده است. او در این کار پر و پیچ و خم تنها نیست و برادرانش نیز پا به پای او برای ترویج فرهنگ غنی کتاب و کتابخوانی تلاش می‌کنند.

حوزه کاری این کتابفروشی بسیار گسترده است با این وجود مسئول آن، پای گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران نشست. وی در معرفی این مکان فرهنگی گفت: قبل از این کار، لوازم تحریر فروشی ارس اپتیک را اداره می‌کردم ولی به لحاظ علاقه به کتاب و اینکه مردم شهرم برای تهیه کتاب درسی به شهرهای دیگر نروند در همسایگی ارس اپتیک کتابفروشی را تاسیس کردم.

وی ادامه داد: کتابفروشی شریعتی اردبیل سال ۱۳۷۲ با انگیزه سهولت در تهیه کتاب مورد نیاز دانشجویان توسط بخش خصوصی تأسیس شد و پس از مدتی فعالیت، به تدریج و با گسترش مساحت کتابفروشی به ۲۰۰ مترمربع در دو طبقه امکان همکاری گسترده‌تر با ناشران غیردانشگاهی را فراهم کرد.

«شریعتی» اردبیل؛ کتابفروشی برای تمام فصول/ ویترینی با ۶۵ هزار عنوان کتاب

شریعتی با ۳۵ ناشر همکاری می‌کند

به گفته علائی، این کتابفروشی با نمایندگی ۳۵ ناشر از ناشران معتبر در زمینه کتاب‌های دانشگاهی، زبان‌های خارجی، نظام مهندسی، کتاب‌های عمومی در سطح بزرگسال و کودک فعالیت می‌کند ولی آرزوی این کتابفروش ایجاد یک شهر کتاب در گستره فعالیت بزرگتر بود.

وی در این باره بیان کرد: برای تحقق این هدف به خیلی از مسئولان شهر رو زدم ولی متاسفانه تا به امروز هیچ نوع همکاری نکردند، در آخر پیشنهاد دادند اگر جایی را تاسیس کنید که محصولات و اقلام مذهبی به فروش برسانی و فروختن کتاب هم باشد از شما حمایت می‌شود که کلاً بی خیال حمایت دولتی شدم و تلاش می کنم روزی یک کتابفروشی عظیم را در این شهر تاسیس کنم.

علائی با بیان اینکه کتابفروشی شریعتی افتخار دارد که ۶۰ هزار عنوان کتاب را در قفسه‌های خود جا داده و برای ۱۲ خانم و آقا اشتغالزایی کرده است و از سال ۱۳۹۸ با اخذ مجوز نماد اعتماد الکترونیکی از سازمان صمت و ورود به عرصه فروش برخط، گفت: امکان ارسال کتاب از طریق سایت «یاز بوک» را به تمامی نقاط کشور را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه مردم ما به مطالعه علاقه دارند اما باید روش‌های جذب مشتری را بلد بود، اضافه کرد: کتابفروشی شریعتی همیشه از مشتری پر و خالی می‌شود و تنها از طریق سایت یاز بوک بیش از ۵ هزار بسته و ۱۲ هزار عنوان کتاب از طریق پست به دست علاقه‌مندان رسانده شده است.

«شریعتی» اردبیل؛ کتابفروشی برای تمام فصول/ ویترینی با ۶۵ هزار عنوان کتاب

چاپ افست سد راه کتابفروشی ها

مسئول کتابفروشی شریعتی بیان کرد: کتابفروشی شریعتی به صورت مستقل فعالیت می‌کند و در سامانه بازار کتاب عضو نیست چرا که با همین سایت مستقل یاز بوک هر روز به تمام نقاط کشور کتاب ارسال می‌کند.

این فعال فرهنگی از چاپ افست و دیجیتالی در تهیه کتب به عنوان مشگل بزرگ و سد راه کتابفروشی‌ها نام برد و اظهار کرد: با تولید کتاب بی‌کیفیت افستی نمی‌توان به جامعه کتاب خدمت کرد، کتاب باید زیبا و با چاپ معقول به دست مشتری برسد، متاسفانه به تازگی باب شده چند خانم با سبدی از کتاب‌های افستی به کوچه و خیابان‌ها، مدارس و اداره‌ها حتی قهوه‌خانه می‌روند تا کتاب بفروشند که این معضل بزرگی است و جالب‌تر اینکه هیچ ارگانی از کار آنها جلوگیری نمی‌کند.

علائی افزود: ما کل وقتمان را برای تهیه و فروش کتاب بهتر گذاشته‌ایم و مثل برخی فروشگاه‌های کتاب با کافه‌داری مشتری جذب نکرده‌ایم، کالای فرهنگی را باید با کار و فکر خلاق فرهنگی عرضه کرد تا ارزش و جایگاهش حفظ شود.

سلسله نشست‌های نویسندگان کار خلاق کتابفروشی شریعتی

این کتابفروش درباره کارهای خلاق در افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرد: کتابفروشی شریعتی خود را پاتوق نویسندگان و اهالی قلم می داند، سالهاست که در این مکان جلسات رونمایی و نقد کتاب و جشن امضا برگزار می شود و شور و شوق نویسندگان و خوانندگان ما را به وجد می‌آورد ولی مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کار فرهنگی با پرس‌وجو در خصوص نویسندگان حاضر در جلسه‌ها و تقاضای کد ملی آنان کار ما زیر سوال می برند.

علائی در این باره اضافه کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا به صورت منظم طی ۲۱ جلسه از چهره‌های نام آشنای فعال در حوزه نویسندگی، ترجمه و فرهنگ دعوت به عمل آمد که تحت عنوان «سلسله نشست‌های کتابفروشی شریعتی» برگزار و با استقبال قابل توجه همشهریان همراه شد.

وی ادامه داد: هر سال همزمان با روز کتاب و کتابخوانی استاندار، مسئول کتابخانه‌های عمومی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با لوح تقدیری به اینجا می‌آیند اما انتظار داریم ارزش بیشتری برای کار ما قائل باشند و برای حل مشکلاتمان راهکار ارائه دهند.

«شریعتی» اردبیل؛ کتابفروشی برای تمام فصول/ ویترینی با ۶۵ هزار عنوان کتاب

کتابفروشی شریعتی نمایشگاه کتب نویسندگان بومی است

این کتابفروشی با وجود تمامی مشکلات و پستی و بلندی‌های کار کتابفروشی ولی تخفیف‌های فصلی دارد و در مناسبت‌های مختلف از خوانندگان برای بازدید از کتابفروشی با تخفیف روی برخی از کتاب‌ها دعوت به می‌کند و کاری کرده که استقبال اهالی شهر دارالارشاد از عناوین چاپ شده به زبان ترکی در زمینه شعر و داستان و همچنین آثار تحقیقی در مورد تاریخ و فرهنگ اردبیل زیاد شده است.

مسئول کتابفروشی شریعتی اضافه کرد: ما سال ۱۳۹۴ مجوز انتشارات «سایه پرداز» را گرفتیم و طی این سال‌ها کتاب‌های متعددی از نویسندگان بومی و غیر بومی چاپ و نشر شد.

کتابفروشی شریعتی چند بار به عنوان کتابفروشی برتر کشور انتخاب شده است و اکنون این واحد فروش کتاب با ۱۲ پرسنل آقا و خانم به صورت تمام وقت در تمامی روزهای هفته در خدمت کتاب‌دوستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها