چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
نوای بلبل از لسان حافظ؛ آفرین بر نفست باد که خوش بردی بوی!

مرکزی – دورهمی انجمن حافظ پژوهی و حافظ خوانی با خوانش شرح، تفسیر و تعبیر ابیات پنجم تا هشتم غزل شماره ۴۸۵ با حضور جمعی از شاعران، حافظ پژوهان و حافظ دوستان در اراک برگزار شد.

مسئول و مدرس انجمن حافظ پژوهی و حافظ خوانی اراک در حاشیه این دورهمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، گفت: در دورهمی هفته گذشته ابیات اول تا چهارم غزل شماره ۴۸۵ خوانش، تفسیر و تعبیر و بررسی شد.

کاظم دارابی افزود: هر هفته سه‌شنبه‌ها در این دورهمی حافظ پژوهی و حافظ خوانی که با حضور جمعی از شاعران، حافظ پژوهان، علاقمندان به حوزه ادبیات و اشعار حافظ در اراک برگزار می‌شود، غزل‌های انتخاب شده از جنبه‌های مختلف عرفان، اخلاقی، اجتماعی و هر نکته‌ای که در ذات و بطن غزل باشد، مورد شرح و تفسیر و تعبیر قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: هفته گذشته ابیات اول تا چهارم غزل شماره ۴۸۵ خوانش و مورد تفسیر و تعبیر قرار گرفت و این هفته نیز ابیات پنجم تا هشتم غزل شماره ۴۸۵ در ابعاد مختلف که احتمالاً مورد نظر حافظ بوده، خوانش تفسیر و تعبیر شد و هر یک از حاضران بعد از خوانش دیدگاه و برداشت خود را از اشعار مطرح کردند.

نوای بلبل از لسان حافظ؛ آفرین بر نفست باد که خوش بردی بوی!

دارابی اضافه کرد: در این سه‌شنبه ابیات پنجم تا هشتم غزل شماره ۴۸۵ حافظ که خطاب به نورانشاه وزیر است، به شرح زیر خوانش و مورد پژوهش قرار گرفت.

«شکر آن را که دگر بار رسیدی به بهار

بیخ نیکی بنشان و ره تحقیق بجوی

روی جانان طلبی آینه را قابل ساز

ورنه هرگز گل و نسرین ندمد ز آهن و روی

گوش بگشای که بلبل به فغان می‌گوید

خواجه؛ تقصیر مفرما گل توفیق ببوی

گفتی از حافظ ما بوی ریا می‌آید

آفرین بر نفست باد که خوش بردی بوی»

نقل می‌کنند: غزل شماره ۴۸۵ حافظ خطاب نورانشاه وزیر است و به منظور حفظ ادب و نزاکت و پرهیز از عواقب خشم و غضب، طرف سخن خود را ساقی قلمداد کرده است و به او می‌گوید در این فصل بهار که آب و هوا خوش و دلکش است و در مکان دلخواه یعنی لب جوی آب به سر می‌بری، من نمی‌گویم و خودت اگر اهل دلی کار درست انجام بده و برایم شراب ناب بیاور.

در این دورهمی اشعار توسط دو مدرس و حافظ شناس استان مرکزی، کاظم دارابی و مرتضی لطیفی خوانش و تفسیر و تعبیر و به سوال و ابهامات حاضران پاسخ داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها