چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱
موزه نسخ خطی مسجد جامع زنجان ساماندهی شد

زنجان- سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: موزه نسخ خطی مسجد جامع زنجان ساماندهی شد.

داریوش نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با بیان اینکه اولویت حفظ و مرمت بناهای تاریخی و میراث فرهنگی است، گفت: میراث فرهنگی ظرفیت عظیم انسجام ملی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته و امسال بیش از ۳۰ بنای تاریخی و فرهنگی در استان زنجان مرمت شده است، اضافه کرد: مرمت عمارت جهانشاه خان افشار در شهر کرسف خدابنده، مرمت راسته‌ها و سراهای بازار زنجان راسته حاج حیدر، سرای مشهدی علی، سرای گلشن، مسجدیری پایین و کاشیکاری گنبد امامزاد اسماعیل (ع) شناط ابهر از جمله بناهای مورد هدف بوده است.

نادری گفت: مرمت آب انبار و اجرای نمای کاهگل رختشویخانه بقعه پیراحمد زهر نوش ابهر، مرمت حسینیه ارزه خوران ماهنشان، حمام روستای قینرجه، مرمت گنبد سلطانیه، شبستان مسجد چهل ستون، برج و باروی تاریخی شهر زنجان، ساماندهی موزه ذوالفقاری و بقعه قیدار نبی نیز از دیگر اقدامات میراث فرهنگی در حوزه مرمت بناهای تاریخی بوده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بناهای ساماندهی شده در استان «موزه نسخ خطی مسجد جامع زنجان است، افزود: موزه مسجد تاریخی زنجان شامل نسخ خطی شامل قرآن‌های چاپی، مخزن مخطوطات، کتاب‌های نفیس و منابع ویژه است که این منابع به صورت موزه و کتابخانه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: ذخایر موجود در کتابخانه سید قدیمی و کمیاب است و این کتاب‌ها با مضامین علوم دینی و حوزوی با عناوین تفسیر، فقه و اصول، تاریخ، فلسفه و کلام در نوع خود از کتاب‌های مرجع و نادر به شمار می‌روند.

وی افزود: نسخ قدیمی کتابخانه بیش از ۴۰۰ جلد کتاب است که اکثر آنها مربوط به علوم حوزه و علوم دینی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط